Semestertider står för dörren och många av oss ser fram emot sköna lata dagar och tid med våra nära och kära. Men vad betyder det för vår semester att det flexibla arbetslivet vunnit allt större mark på många arbetsplatser? Nio av tio svenskar kollar jobbmejlen i kväll – och lika många kommer också att göra det på semestern. Och jobbmejlen är ju bara en av många applikationer som pockar på vår uppmärksamhet.

Vi lämnar dock den uppkopplade livsstilens alla fantastiska fördelar därhän just nu. De är självskrivna. Frågan jag vill fokusera på här är inte vad man får ut av att vara uppkopplad – utan vad det är man missar när man är uppslukad av sin telefon.

En mängd studier visar att den ständiga uppkopplingen, med jobbmejl tillgängligt via telefonen och hela världen en knapptryckning bort, kan leda till ökad stress, utbrändhet och depression.

Ett jobbmejl som snabbt kan besvaras, en statusuppdatering om midsommardans som ska gillas, och en jordgubbstårta som ska fotas i sepia. Susan Maushart ställer sig frågan i den fantastiska boken Nedkopplad, huruvida hennes liv enkom blivit ett enda stort genrep inför nästa statusuppdatering. Känslan av att upplevelsen måste bekräftas av andra för att vara verklig. Känns det igen? Då är det kanske dags att koppla ner och koppla av!

Här kommer fyra tips på vad du kan göra för att bli lite mer härvarande med de dina under semestern och förhoppningsvis också vidare efter ledigheten. Jag är övertygad om att de kommer ge dig en bättre semester och sommar! Jag hoppas att du vågar prova.

En riktigt skön och avkopplande sommar önskar jag dig!

Stay gr8!
Micke Darmell

Om Micke Darmell: Mötesevangelist, föreläsare, författare och grundare av företaget gr8 meetings som hjälper organisationer att förbättra sin interna möteskultur. Han är författare till den uppmärksammade boken Uppkopplad eller Avkopplad – om konsten att verka i en uppkopplad värld.

1. Skapa frizoner. Mobiler och andra plattor behöver inte följa med in i alla rum. Om ni är fler i familjen, bestäm tillsammans var ni ska lägga bort skärmarna. Det kan vara i köket och sovrummet – eller varför inte i trädgården eller på stranden?

2. Tryck på off-knappen. När du vill stänga av, ha inte telefonen på ljudlöst – du störs lika mycket när du hör att det burrar i den vid inkommande sms och notifikationer. Stäng av den helt när du åker till stranden, går på restaurang eller bio, umgås med familj och vänner eller vad det nu kan vara. Du kommer inte att missa något.

3. Facebook-banta. Säkerligen har många läsare försökt att tappa något kilo till sommaren, eventuellt också lyckats med det. Men det gör väl ingen skillnad för våra relationer, egentligen? Prova i stället den nya dieten Facebook-bantning! Halvera dina inloggningar på sociala medier. Reflektera efteråt. Missade jag något? Hur kändes det? Saknade jag något?

4. Ta bort jobbmejlen från mobilen. Definitivt på semestern. Skriv ett autosvar där du är tydlig med att du inte kommer att läsa mejl förrän du är tillbaka på kontoret. Detta gör att du kommer att ha färre mejl när du kommer tillbaka – därför att du skapar din egen nåbarhet. Eventuellt återinstallerar du inte mejlen i mobilen när du kommer tillbaka till jobbet efter semestern. Nio av tio som provat att ta bort jobbmejlen i mobilen tar inte tillbaka den. Testa!