En stabbig trerätterslunch med sockrad dryck? Nej, den tiden är förbi för svenska konferensdeltagare. Nu ökar försäljningen av ekologiska livsmedel mer än någonsin, liksom trenden att vara både mat- och klimatsmart. Gör detsamma du också, på nästa konferens. Här är våra tips!

I Sverige ökar försäljningen av ekologiska livsmedel varje år, och med hela 23 procent första halvåret 2016. Denna ökning är så stor, att Sverige nu utmanar Danmark på förstaplatsen när det gäller andelen ekomat. Allt fler efterfrågar helt enkelt ekologiskt, rättvisemärkt och miljöanpassat.

Mat på konferens – inte bara en smaksak

Även när det är dags för konferens ser vi ökat fokus på att äta mera hållbart och hälsomedvetet. Vem känner inte igen passet efter lunch som det absolut sömnigaste på en konferens? Nu får de stabbiga måltiderna lämna plats för mera hälsosamma alternativ.

Tips för extra energi på mötet

Trenden bland hotell och konferensanläggningar är att erbjuda både god och näringsrik mat, för att ge extra energi till mötet. Dagens konferensdeltagare är hälsomedvetna, och de förstår vad som gör ett möte produktivt – även efter lunchen eller fikapausen.

Bra mat för ett produktivt möte är till exempel fisk som är rik på omega 3-fetter; B-vitaminer; fullkorn; frukt; grönsaker och mycket vatten. Då håller deltagarna energin på topp hela dagen.

Maten ska helst också vara tillagad av lokal- och närproducerade råvaror. Gärna ekologisk och mer åt det vegetariska hållet. Genom att ersätta kolhydrater och protein med grönsaker, ger du inte bara konferensdeltagarna mer energi. De får också förutsättningar att göra ett bra miljöval.

Som konferensarrangör kan du hjälpa dina deltagare på traven, genom själva upplägget på buffén. Låt dem börja med att ta en massa goda, härliga grönsaker! Då får mindre protein och kolhydrater plats på tallriken. Tänk också på att naturlig sötma är att föredra, framför maträtter med tillsatt socker.

Matsmart koncept på hotell och konferensanläggningar

Många hotell och konferensanläggningar har i dag anammat den matsmarta trenden. I vissa fall med helt nya koncept, i stället för de traditionella måltids-, konferens- eller fikapaketen. Här är några exempel:

•    ”Blodsockersäkert”
•    ”Brain food”
•    ”Quality Break”
•    ”Taste break”
•    ”Energipaket”

Lunchen och fikapausen ska ge energi – inför, under och efter mötet. Det råder det ingen tvekan om. Tänk på inbjudande färg och form, men framför allt på innehållet. En hälsosam och medveten konferensdeltagare är också en engagerad sådan!

Detsamma gäller förstås dig som konferensarrangör. Var klimatsmart genom att ha kontinuerlig koll på hur många deltagare som förväntas äta lunch eller fika. Då kan du både minska svinnet och spara pengar.

Smaklig spis!