Tips för konferensens webbplats:
Kan du fånga besökaren på fyra sekunder?

Webbplatsen är utgångspunkten för det mesta som rör din konferens. Det är här du kommer i kontakt med dina konferensdeltagare (för första gången) och det är här alla söker information.

Tre viktiga punkter

Lansera därför något som väcker intresse och är informativt – redan från början! Här är tre viktiga utgångspunkter:

1. Vem står bakom webbplatsen?
2. Vad handlar den om?
3. Vad ska besökaren göra efter besöket?

Vi avråder från att lansera en webbadress där det står att sidan är under konstruktion eller – ännu värre – att sidan inte existerar. Då är det bättre att i stället lägga upp en pdf med ”save the date”, eller helt enkelt vänta till dess att det finns tillräckligt med information om programmet eller konferensen.

Det finns flera bra verktyg på marknaden som du kan använda när du ska bygga din webbplats. Tänk dock på att kostnaden för att registrera och driva domänen tillkommer, utöver verktyget. Du kan också låta din kongressbyrå ansvara för att registrera domännamnet och bygga upp sajten. De kan också ansvara för både drift och uppdateringar.

Ta på dig ”besökarens glasögon” när du bygger sajten. Vad vill deltagarna, utställarna eller sponsorerna veta? Hur kan de enkelt få en sammanfattning? Försök att se allt från deras synvinkel, oavsett vilket verktyg du väljer och vem som bygger webbplatsen.

Planera också redan från början hur den färdiga webbplatsen ska se ut. Det gäller allt från placering av medverkande sponsorer till nyheter som ska vara med på startsidan.

Fyra sekunder. Längre tid har man inte att fånga en besökares intresse på webben. Satsa därför på en genomtänkt webbplats för din konferens! Här berättar vi hur.

Lyft ditt budskap – med kvalitet hela vägen

Kvalitet hela vägen bygger förtroende – och ger ökad konkurrenskraft. Webben är ert ansikte utåt, både vad gäller utseende och innehåll. Tänk därför på att sajten ska följa er grafiska profil och tydligt visa vem som är värd för konferensen. Det kan också vara en god idé att ta hjälp med texterna.Sökoptimerade, språkgranskade texter med tydliga budskap når ut till fler. Dessutom bygger de förtroende.

Konferensprogrammet är intressant för alla och kanske viktigast av allt. Varför ska deltagarna komma till konferensen och vad kommer de att få ta del av? Detsamma gäller för sponsorer och utställare, som oftast inte ens har möjlighet att skriva på ett samarbetsavtal förrän programmet är spikat och kommunicerat.

Gör tydliga flikar med länkar till anmälan, hotellbokning och kartor för att hitta till anläggningen. Har inte anmälningen till konferensen öppnat ännu? Skriv då ut när den öppnar och be deltagarna att registrera sina e-postadresser. Då kan du skicka ut en påminnelse när anmälan öppnar.

Tänk också på att webbplatsen ska vara ett levande verktyg. Länka till sociala medier när du uppdaterar eller publicerar nyheter. Besökarna kan bli dina goda ambassadörer. Bjud in dem till dialog och hjälp dem att sprida ditt budskap!